Med 112 år på bagen - still going strong, handler om et nostalgitrip for hele familien i den royale rystevogns café. Om ferieminder og togskinnehygge i rystevogne fra 1920'erne.
Og ikke mindst mange spændende historier om toginteriøret og imponerende toiletforhold - måske du selv får lyst til at prøve at tage tur i et af de mange spændende veterantog, der kører rundt om i landet.
Og ikke mindst mange spændende historier om toginteriøret og imponerende toiletforhold - måske du selv får lyst til at prøve at tage tur i et af de mange spændende veterantog, der kører rundt om i landet.
Alle vinduer i veterantoget har i karmene fået mejslet et "Læn Dem ikke ud" messingskilt. Og ikke uden grund - ved små bitte rystelser/vindstød/ujævnheder glider vinduerne selv op med lynets hastighed - Så arme den der får hovedet eller fingre i klemme. Omvendt kan vinduerne være svære at få ned igen - få hjælp fra togpersonalet. Vinduerne er ikke legetøj. Og ellers respekter skiltene.
Vognen er bygget som 3. kl. sidegangsvogn af Scania i 1921 og købt fra DSB i 1973. Oprindeligt er den indrettet med 6 ens kupeer med træbænke og toilet midt i vognen. I 1961 ombygget til togførervogn. Hvoraf træbænkene er fjernet i den ene kupe, som så er indrettet til togførerkupe. I denne kupe er der ligeledes installeret en kakkelovn til opvarmning når vognen kører, som togførervogn i godstog. I de 5 øvrige vognkupeer bibeholdtes træbænkene, men sandsynligvis på et senere tidspunkt erstatttet med lædersæder.
Vognen er i perioden 1988 - 1989 restaureret af D-maskinegruppens daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Togførerkupéen er bibeholdt til brug for veterantogets dygtige personale (meget hyggeligt lille rum)
I foråret 2000 renoverer arbejdsholdet i Hvalsø et par originale træbænke fra en anden Cu- vogn, og installerer disse som i ovenviste kupé.
I foråret 2000 renoverer arbejdsholdet i Hvalsø et par originale træbænke fra en anden Cu- vogn, og installerer disse som i ovenviste kupé.
I forsommeren 2005 installeres der træbænke i de 5 resterende kupeer. Fremstillingen og monteringen af træbænkene er foretaget af Produktionsskolen PH fra Holbæk. De oprindelige træbænke der var monteret i ovenviste kupé i 2000, er anvendt som model.
Vognen er 14,4 m lang, vejer 20 tons og har 40 pladser i 5 kupeer samt togførerkupé |
Håber du har nydt togrejsen indtil videre. Det sidste indlæg i denne railway føljeton vil handle om togførervognens toiletforhold og spændende interiør. Små deltaljer, der fortæller historier om dansk kulturskat, der i den grad er at værd bevare, og guld værd at dele med jer andre med interesse for tider der var en gang.
Mille
Ingen kommentarer:
Send en kommentar