På nostalgitrip med Vestsjællands Veterantog Nykøbing Sjælland- Asnæs og omvendt.
Damplokomotivet der trækker veterantoget er DSB K 564 fra 1899.
Efter mange års tro tjeneste på DSB skinner kom K 564 i 1957 til Odsherred Jernbane.
Efter mange års tro tjeneste på DSB skinner kom K 564 i 1957 til Odsherred Jernbane.
Herfra overtog Jernbaneklubben lokomotivet i 1968.
Efter 15 års omfattende istandsættelse blev lokomotivet atter sat i drift i 2006
Veterantogets vogne er to-akslede DSB personvogne fra 1920'erne. "Rystevognene" - som de kaldtes, er træbeklædte og med åbne endeperroner. Vognene fremstår dels som kupévogne dels som storrumsvogne med hhv. træ- og lædersæder Du kan læse mere om den royale rystevogns caféstemning i Cu 4130 - lige hér og den restaurerede togførervogn Cu 4160 og dets indbyggede toilet. |
Velbevaret nummereringsystem på de gl. høje trinbræt
På vej ud på de sjællandske jernbanestræninger - smukke og rigt detaljerede udsmykninger på endeperronerne |
Allersødeste togentusiast, togkonduktør sammen med en glad og spørgelysten togfreak DJ Razzer |
... ca. 2 timer senere og vel ankommen omvendt til Nykøbing Sj. - her ses, hvordan togsættet trækkes omvendt tilbage - det er da genialt. |
Alt arbejdet med at drive Vestsjællands Veterantog sker på frivillig ulønnet basis af medlemmer af Dansk Jernbane Klub - www.jernbaneklub.dk. Billetter købes i veterantogene - læs mere på www.vsvt.dk, hvor køreplanerne også er tilgængelige.
Synes du også dette er spændende, så hæng endelig på, for snart kommer der et indlæg om interiøret i det gl. togsæt - og det er selvfølgelig kræs for vintageelskere og dem der er vilde med factorystilen eller blot kan lide et flashback af fordumstid.
Alle mails/kommentarer vil blive besvaret så snart vi er på "skinnerne" igen. Mille |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar