Dette er en fortsættelse af indlægget 112 år på bagen - still going strong. Et nostalgitrip med det gl. Veterantog K 564 i den sjællandske natur.
Cafévognen er 14,4 m lang, vejer 20 tons og har 32 stole ved 8 borde. |
Vognsættes nuværende litrering stammer fra 1941, hvor DSB gennemførte en omlitrering af samtlige vogne. Vognsættets udvendige teaktræs beklædning er oprindeligt lakeret med klar lak, men i starten af 50`erne males de rødbrune (farve de har nu). På dette tidspunkt er vognene kun i brug på sidebanerne og ved spidsbelastninger på hovedbanerne. Sidst i 50`erne ophører vognene med at køre i daglig drift og senere bliver adskillige af dem ombygget til andre formål f.eks. som togførervogn til godstog eller mandskabsvogn for signalvæsenet.
(Café)vognen er bygget som 3.kl. sidegangsvogn af Scania i 1921 og købt fra DSB i 1987. Oprindeligt havde vognen samme indretning som Cu 4160 med 6 kupeer og toilet midt i vognen, men alt indmaden er fjernet ved ombygningen til specialvogn 703 i 1967.
Cu 4130: Cafévognen - set indefrahvor der sælges kaffe, kage, øl og vand samt souvenirs alt overskud går til vedligeholdelse, istandsættelse og drift |
Da vognen mangler de oprindelige skillerum, som bærer taget, har den en tværafstivning af jern under loftet. Denne afstivning er ombygget i Høng i vinteren 2003-2004 til en væsentligt kraftigere model og samtidigt er tagets spær repareret og loftbeklædningen fornyet.
Vognen er i 1992 restaureret til brug i veterantoget af D-maskinegruppens daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Her besluttedes det at indrette vognen som café, selvom der ikke aldrig har været skyggen af cafévogn i et almindeligt "rystevognstog". Dette har siden vist at være en overordentlig god beslutning, da vognen er utrolig populær blandt rejsende. I vognen er der almindelige træborde og -stole, samt en serveringsdisk og et lillebitte køkken.
Vognen er i 1992 restaureret til brug i veterantoget af D-maskinegruppens daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Her besluttedes det at indrette vognen som café, selvom der ikke aldrig har været skyggen af cafévogn i et almindeligt "rystevognstog". Dette har siden vist at være en overordentlig god beslutning, da vognen er utrolig populær blandt rejsende. I vognen er der almindelige træborde og -stole, samt en serveringsdisk og et lillebitte køkken.
Mille
Ingen kommentarer:
Send en kommentar